2/12/2013

FYP: programmig language, IDE dan database

Pada 6/2/13 yang lalu pelajar tahun 3  BCBM telah membuat 'presentation progress  FYP'. Banyak kumpulan yang memilih untuk membangunkan 'web based system'.Di sini saya senaraikan dan terangkan secara ringkas 'item-item'  yang mungkin mengelirukan pelajaR.

1. Bahasa Pegaturcaraan

Pelajar boleh memilih bahasa pengaturcaraan seperti PHP, C# serta VBscript. 
 Bila pelajar memilih C# atau VBscript, pelajar di katakan menggunakan framework ASP.NET. ASP.NET BUKAN bahasa pengaturcaraan,

2. integrated development environment (IDE)

Untuk memudahkan pelajar menulis koding, compile dan run. Pelajar memerlukan IDE. Antara IDE yang sering di gunakan ialah Microsoft Visual Studio dan Adobe Dreamveaver.

Kedua-dua IDE ini 'support' semua bahasa yang disebut di atas. Namun saya sarankan pelajar untuk menggunakan Microsoft Visual Studio bagi C# dan VBscript kerana mereka adalah dari keluarga yang sama (Microsoft).

3. Database
Kebanyakan pelajar akan menggunakan database bagi menyimpan maklumat (kecuali satu projek yang membanggunkan apps untuk andriod).  Di antara database yang boleh digunakan ialah Microsoft Access, Microsoft SQL Server dan MySQL.


Berikut adalah rujukan yang digunakan bagi menulis maklumat di atas.
Bolehkah menggunakan MySQL dengan ASP.NET?
Bolehkah menggunakan Microsoft Visual Studio untuk koding PHP?
Apakah kaitan antara C#,.NET,ASP dan ASP.NET?
Apakah IDE?


No comments:

Cara download Installer windows 10 dalam format ISO

1. Jika anda bercadang untuk download windows 10 melalui website rasmi windows - pilihan untuk download dalam format ISO tidak di berikan.  ...