4/12/2011

Teknologi IT Berubah, Perang IT pun Berubah

SEBAR MAKLUMAT

Ya, dalam keghairahan parti-parti politik 'merebut undi' dalam suatu sistem pilihanraya - pelbagai maklumat perlu di sampaikan kepada pengundi. Dan maklumat itu boleh di letakkan dalam suatu komputer (yang di panggil sebagai server) untuk dicapai oleh lebih ramai pembaca.

Satu cara supaya maklumat itu tidak sampai kepada pengundi ialah dengan melumpuhkan server tersebut agar tidak dapat beroperasi. Serangan itu di namakan sebagai "denial-of-service attack" dan ianya memang digunakan dalam 'perang maklumat' termasuk dalam pilihanraya di malaysia.







DOS ATTACK

Bagaimana "denial-of-service attack" (DOS attack) dilaksanakan? Server adalah ibarat tukang masak yang melayan pesanan dari pelanggan. Tukang masak ada tahap keupayaan maksimanya dalam menyiapkan masakan dalam suatu masa. Tukang masak akan bermasalah jika pesanan yang diterima terlampau banyak. Dalam keadaan yang sebegitu (pesanan terlampau banyak), masa untuk suatu masakan itu siap akan mengambil masa yang lama atau lebih teruk tukang masak terus pengsan! walhalnya pesanan itu sebenarnya adalah pesanan tipu.

Itu adalah konsep asas DOS attack, jika anda ingin tahu lebih lanjut-tentang kaedah serangan dan langkah menyekatnya- boleh lawat ke laman berikut.


2 comments:

CT NORAISYAH said...

SALAM..CIK...NK TENGOK CARRY MARK PRGRAMMING 2(I DEIS)

Mohd Nazri Ibrahim said...

Salam, CT Noraisyah. Sila lihat status assignment 2 dan 3 spt di bawah.
http://mohdnazri.blogspot.com/2011/04/dct-1063-p2.html

Cara download Installer windows 10 dalam format ISO

1. Jika anda bercadang untuk download windows 10 melalui website rasmi windows - pilihan untuk download dalam format ISO tidak di berikan.  ...